سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آندومتریوز قابل درمان است

نظر

سلامت نیوز: عضو تیم تخصصی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه بیماری آندومتریوز قابل درمان است، گفت: این بیماری با درمان دارویی قابل کنترل و با عمل جراحی قابل درمان است.


به گزارش سلامت نیوز، رکسانا کارگر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هرچند احتمال عود بیماری بعد از عمل جراحی کم است اما برای مقابله با آن، این دسته از بیماران باید مدتی دارو مصرف کنند تا مجددا دچار دردهای ناشی از آندومتریوز نشوند.

 

 

وی احتمال عود بیماری در مدت پنج سال را حدود 20 درصد اعلام کرد و گفت: به همین دلیل افراد باید این مدت تحت نظر پزشک خود باشند و هر 6 ماه سونوگرافی شوند تا از لحاظ عود بیماری مورد بررسی قرار گیرند.

 

عضو تیم تخصصی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره اینکه آندومتریوز بیماری کشنده‌ای نیست اما آزاردهنده است، ادامه داد: این بیماری با توجه به ماهیت پیش‌روندگی و تهاجمی، می‌تواند برخی از ارگان‌های بدن را درگیر و برای فرد بیمار مشکلاتی ایجاد کند و کیفیت زندگی‌اش را کاهش دهد.

این فلوشیپ لاپاراسکوپی، بیشترین ارگانی که درگیر بیماری آندومتریوز می شود را لگن اعلام کرد و گفت: این بیماری به غیر از تخمدان‌ها، ارگان‌های دیگر را هم درگیر می‌کند. حالب ، روده و مثانه بر اثر پخش شدن ضایعات بیماری می‌تواند درگیر شود البته احتمال ابتلای این اعضا کمتر است.

درمان‌های دارویی، ضایعات آندومتریوز را از بین نمی‌برند

وی اظهار داشت: درمان‌های دارویی، ضایعات بیماری آندومتریوز را از بین نمی‌برند و فقط در زمان مصرف دارو، از التهاب و فعالیت بیماری جلوگیری می کند، به عبارتی این بیماری با مصرف دارو قابل کنترل است.

کارگر در پاسخ به این سوال که پزشکان تا چه زمان درمان دارویی را ادامه می دهند گفت: اگر بیماری با درمان های دارویی بهبود یابد و دردهای بیمار رفع شود، این شیوه درمانی را ادامه می دهیم.

وی به انواع درمان‌های دارویی اشاره کرد و گفت: برای بیمارانی که علت خاصی برای دردهای لگنی آنها وجود ندارد، درمان های عمومی را انجام می دهیم که دسته اول این درمان، استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد است و این کار جزو اولین قدم درمانی برای دردهای اولیه لگن است.

کارگر، دسته دوم درمان های دارویی را مصرف داروهای هورمونی اعلام کرد و گفت: مصرف قرص های جلوگیری از بارداری جزو دسته بعدی درمان‌های دارویی است، نشان داده شده که مصرف مداوم این دارو، اثربخشی خوبی بر روند کنترل بیماری دارد.

عضو تیم تخصصی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه انتخاب نوع درمان دارویی بسته به شرایط بیمار انتخاب می شود، ادامه داد: آمپول های تزریقی که ترشحات هرمون های تحریک کننده تخمدان را کاهش می دهند از دسته بعدی درمان دارویی است.

وی بیان داشت: در صورتی که بیمار به درمان های دارویی پاسخ ندهند از عمل جراحی برای درمان این فرد استفاده می شود که مناسب ترین عمل جراحی، لاپاراسکوپی است، با این روش می توان چسبندگی کف لگن و روده را به صورت مناسب برداشت.

زنان به دردهای دوران قاعدگی توجه جدی داشته باشند

این پزشک متخصص به زنان توصیه کرد که به دردهای دوران قاعدگی توجه جدی داشته باشند و در صورت مشاهده این گونه دردها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه با معاینه و استفاده از روش های تصویربرداری، می توان این بیماری را به موقع تشخیص داد، گفت: در صورت تشخیص زودهنگام، ضمن نرسیدن به مراحل پیشرفته بیماری، از مشکلات متعدد بیمار هم کاسته می شود.

آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است، لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می شود. این بافت می تواند در تمام بافت های بدن به جز طحال به وجود آید، ولی رایج ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت هم، تخمدان ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می شوند.

همچنین بخوانید :

نحوه درست کردن “فلافل”

خواص هر برش از طالبی برای سلامت
نحوه درست کردن “فلافل”
25 خاصیت شگفت انگیز آب سیب سبز
طرز تهیه “رولت ساده”

http://health.avablog.ir/